Salgs- og Leveringsbetingelser

Version 2024:1, gældende fra den 1. oktober 2024

1. Generelt
Nærværende Salgs- og leveringsbetingelser er gældende ved ethvert køb eller leje hos Sodemann Udstillingssystemer A/S, CVR-nr. 20 81 70 46 (herefter kaldet ”Sodemann A/S”), medmindre der foreligger anden skriftlig aftale. Nærværende Salgs- og leveringsbetingelser er således også gældende forud for eventuel modstående eller afvigende bestemmelser i den af kunden afgivne ordre, kundens accept eller i kundens eventuelle købsbetingelser. Design- og skitseoplæg, display-løsninger, udstillingssystemer, messestande og andre varer, herunder grafisk produktion, leveret af Sodemann A/S, betegnes i det følgende samlet som ”produkter” eller ”produkterne”.

2. Tilbud og kundens oplysninger/materiale
Tilbud fremsendt af Sodemann A/S er gældende i 14 dage fra tilbuddets dato. Sodemann A/S fremsender ordrebekræftelse. Kun ordrer, for hvilke der foreligger en skriftlig ordrebekræftelse fra Sodemann A/S’ side, er bindende for Sodemann A/S, og kun på de i ordrebekræftelsen indeholdte vilkår.

Kunden er ansvarlig for, at printklar PDF-fil er i overensstemmelse med Sodemann A/S´ grafiske vejledning og i korrekt størrelse.

Sodemann A/S er ikke forpligtet til at opbevare eller gemme dette materiale.

3. Leje
Nærværende Salgs- og leveringsbetingelser gælder også ved leje af produkter hos Sodemann A/S. Med mindre andet er aftalt er lejeperioden 7 dage, og det lejede skal returneres rengjort, i samme stand som det er leveret, og i original emballage. I modsat fald vil kunden blive faktureret herfor. Kunden har det fulde ansvar for det lejede i lejeperioden og skal sikre at det lejede er behørigt forsikret.

4. Priser
Alle priser er ekskl. moms. Der pålægges en miljø- og emballageafgift på DKK 87,00 til hver ordre.

Sodemann A/S er berettiget til at kræve en allerede indgået aftale genforhandlet, såfremt Sodemann A/S kan dokumentere prisændringer fra Sodemann A/S’ leverandører, kursændringer, stigning i skatter og afgifter, fragt og lignende. Kan Sodemann A/S og kunden ikke ved genforhandling opnå enighed om en ny aftale, er Sodemann A/S berettiget til at træde tilbage fra en allerede indgået aftale, uden at kunden i den forbindelse kan rette noget krav mod Sodemann A/S.

5. Levering og forsinkelse
Afsendelses- eller leveringstidspunktet fastsættes i forbindelse med aftaleindgåelsen jfr. pkt. 2. Det bemærkes, at der med betegnelsen ”afsendelse/levering” henvises til omfanget  og indholdet af parternes aftale jfr. pkt. 2, hvorfor levering kan omfatte montering af produkterne såfremt dette er en del af parternes aftale. 
 
Levering sker primært med Danske Fragtmænd og leveringstiden afhænger af fragtudbyderen. For leveringer i Danmark er leveringstiden 1-2 hverdage, hvor 95 % af forsendelserne leveres næste hverdag efter afsendelse. 
 
Ved international levering tilbyder vi fragt med TNT eller FedEx, hvor leveringstiden varierer afhængigt af destination: 

  • Europa: 1-3 hverdage 
  • Nordamerika: 2-4 hverdage 
  • Asien og Australien: 3-6 hverdage 
  • Sydamerika: 4-7 hverdage 
  • Afrika: 4-7 hverdage 

Leveringstiden kan dog påvirkes af toldbehandling og lokale forhold i modtagerlandet. 
 
Ved online bestillinger vises leveringsprisen for national forsendelse ved check-out. For internationale forsendelser beregnes fragtprisen særskilt, da den kan variere afhængigt af destination, fragtudbyder og leveringstid. 

Produktionstiden fremgår på produktsiderne. Produkterne afsendes når den samlede ordre er klar, dog senest på anførte afsendelsesdato i ordrebekræftelsen.

Såfremt forsinkelse med leveringen skyldes forsinkelse eller leveringsvanskeligheder fra Sodemann A/S’ underleverandører, uanset årsagen hertil, eller force majeure, forlænges leveringstiden med det antal dage leveringshindringen har været til stede.

Sodemann A/S har pligt til straks at underrette kunden om en eventuel forsinkelse. Ved forsinkelse der kan tilskrives Sodemann A/S, og som ikke kan tilskrives force majeure eller lignende, og som overskrider 15 arbejdsdage, er kunden berettiget til skriftligt at give Sodemann A/S en frist på minimum 10 arbejdsdage til levering. Kan Sodemann A/S ikke inden den af kunden afgivne frist levere i overensstemmelse med parternes aftale, kan kunden ophæve aftalen.

6. Betaling og ejendomsforhold
Betalingsmulighederne er fakturabetaling eller kortbetaling med Dankort, Visa, MasterCard og Maestro. Ved kortbetaling trækkes beløbet ved afsendelse eller når ordren er klar til afhentning. Der pålægges ikke gebyr i forbindelse med kortbetaling. 
Betalingssystemet er sikret mod misbrug via SSL (Secure Socket Layer).

Virksomheder og offentlige institutioner har mulighed for fakturabetaling med EAN-nummer.


Betaling skal finde sted ved levering eller til den i fakturaen anviste betalingsdato, medmindre der er truffet skriftlig aftale om andet.

Betaler kunden ikke rettidigt, er Sodemann A/S berettiget til at kræve rente af det skyldige beløb med 1,5% pr. måned fra levering eller det aftalte betalingstidspunktet og indtil betaling sker. Sodemann A/S er endvidere berettiget til rykker- og inkassogebyrer, med videre, jfr. den til enhver tid gældende Rentelov.

Produkterne forbliver Sodemann A/S’ ejendom, indtil hele købesummen med eventuelle renter og omkostninger, herunder krav vedrørende forsendelse, samt ethvert beløb, som Sodemann A/S i henhold til parternes kontraktforhold i øvrigt har krav på, er fuldt betalt.

7. Reklamation og mangler
Kunden skal straks efter at produkterne er modtaget på leveringsadressen, eller efter en eventuel montering er tilendebragt, foretage fornøden undersøgelse af produkterne.

Såfremt kunden vil påberåbe sig mangler, skal kunden straks og senest 8 dage efter varemodtagelse give Sodemann A/S skriftlig meddelelse herom, samt anføre hvori manglen består. Såfremt kunden har opdaget eller burde have opdaget manglen, og kunden ikke reklamerer som anført, kan kunden ikke senere gøre manglen gældende. I øvrigt finder Købelovens bestemmelser anvendelse.

Efter Sodemann A/S’ valg vil mangler ved produkterne blive afhjulpet eller produkterne vil blive omleveret, idet kunden ikke er berettiget til at ophæve handlen så længe Sodemann A/S’ afhjælpnings- eller omleveringsforsøg pågår.

8. Ansvarsbegrænsning
Et erstatningskrav overfor Sodemann A/S kan ikke overstige fakturabeløbet for det solgte produkt. Sodemann A/S hæfter ikke for driftstab, tabt fortjeneste, herunder ethvert direkte eller indirekte tab, der opstår som følge af forsinkelse eller mangler ved produkterne eller forhold som skyldes force majeure.

9. Produktansvar
Sodemann A/S’ produktansvar fraskrives i videst muligt omfang og Sodemann A/S kan kun pålægges et produktansvar, hvor gældende lovgivning tilsiger dette. Sodemann A/S er således ikke ansvarlig for eventuel ting- og/eller personskade forvoldt af produkterne eller det slutprodukt som produkterne eventuelt måtte blive indarbejdet i, medmindre ufravigelig lovgivning tilsiger dette. Kunden er forpligtet til at friholde Sodemann A/S for ethvert krav vedrørende produktansvar rettet mod Sodemann A/S af skadelidte eller af andre.

10. Markedsføringsmateriale og immaterielle rettigheder
Sodemann A/S er ikke ansvarlig for overtrædelser af ophavsret eller anden intellektuel ejendomsret begået af kunden.

Alle oplysninger fra Sodemann A/S, herunder design- og skitseoplæg, logoer, med videre, som fremgår af kataloger, annoncer, billedmateriale, oplæg på Sodemann A/S’ hjemmeside og lignende, er orienterende. Sådanne oplysninger er kun bindende i det omfang de fremgår af anden skriftlig aftale.

Det bemærkes, at samtlige immaterielle rettigheder vedrørende produkterne, eksempelvis tegninger, design- og skitseoplæg, koncepter, tilbud, kendetegn, logoer, tekniske løsninger, med videre, tilhører Sodemann A/S, og må ikke uden Sodemann A/S’ skriftlige samtykke videreoverdrages, kopieres eller stilles til rådighed for andre producenter eller mellemhandlere. Kunden er uberettiget til at ændre, videreudvikle eller duplikere sådant materiale samt produkterne uden Sodemann A/S’ forudgående skriftlige samtykke.

Ved overtrædelse er Sodemann A/S berettiget til at ophæve ethvert samarbejde/samhandelsforhold med kunden, hvorefter kunden er forpligtet til, ved modtagelse af skriftlig anmodning herom fra Sodemann A/S, at udlevere alt modtaget materiale fra Sodemann A/S. Sodemann A/S er endvidere berettiget til uden sikkerhedsstillelse at nedlægge fogedforbud og erstatningskrav mod forsat brug af Sodemann A/S’ materiale.

11. Tvister
Alle uoverensstemmelser mellem Sodemann A/S og kunden afgøres ved Sodemann A/S’ værneting i Aarhus og efter danske retsregler.

cards